Jak si udržet klouby ve formě

Březen 19, 2010 by michalka  
Sekce Zdraví

1137298_23405339Být pohyblivý a fit v každém věku a se zdravými klouby? To není žádný problém. Prozradíme vám, jak se o svůj pohybový aparát starat a jak utlumit bolesti. Netrapte se již bolestmi a udělejte něco užitečného pro své zdraví, čemu budete vděčni celou řadu let. Předejdete možným velmi nepříjemným bolestem, které ve spojení s klouby vznikají. Poskytneme vám informace, jak udržet pravidelný a šetrný pohyb.

Ať je léto, nebo zima, držte klouby v teple

Dokonce i ten, kdo nemá žádné velké potíže, ví, jaké to je, když se do kloubů nastěhuje chlad a ony ztuhnou. V letních měsících stačí, když si budete dávat pozor na koupání ve studené vodě a při výletech do hor budete pamatovat na kvalitní a dostatečné teplé obutí a oblečení. V zimě nezapomínejte také na rukavice.

Pravidelný pohyb – nejlepší prevence artrózy

„Kdo zahálí, zreziví,“ a platí to i pro klouby. Každý krok, každý pohyb ruky pumpuje výživné látky do chrupavek, které pokrývají klouby jako ochranný film. Tímto způsobem můžete předcházet jejich opotřebování. Když je venku hezky, je snazší začít s pravidelnou pohybovou aktivitou. Procházky nebo nordic walking neboli chůze s holemi nejenom prospějí kloubům, ale navíc vám zvednou náladu. Doporučujeme vám alespoň třikrát týdně půlhodinu plavání v krytém bazénu. Důležité je také procvičování prstů, například mačkání pichlavého míčku. Opotřebování kloubů se totiž často nejdřív projeví na prstech, a tak ho můžete zpomalit.

Zdravá strava je pro klouby životně důležitá

Svou roli hraje správná výživa. Pro chrupavky a klouby jsou důležité vitaminy C a E, dále selen, zinek a omega-3 mastné kyseliny. Tyto nezbytné látky obsahuje ovoce, zelenina a celozrnné výrobky. Zinek podporuje látkovou výměnu v kloubních chrupavkách, selen a oba vitaminy zase „odchytávají“ volné radikály, které mohou poškozovat chrupavčitou tkáň. Omega-3 mastné kyseliny, obsažené například v řepkovém oleji a v rybách, brání vzniku zánětů.

Správné držení těla chrání před bolestí

582041_93599733Chůze s trupem nachýleným dopředu, jednostranné zatěžování zad při domácích pracích nebo dlouhé sezení v nepřirozené pozici u pracovního stolu mohou způsobit předčasné stárnutí kloubů. Často podceňujeme i postupná plíživá poškození, která si způsobujeme při domácích pracích, jako jsou luxování, žehlení nebo věšení prádla. Jednostranné zatěžování kloubů totiž urychluje otírání ochranné chrupavčité vrstvy na povrchu kloubu a kloubní jamky, a to vede k bolestem šíje a ramen. Můžete se tomu ale vyhnout: Při věšení prádla si stoupněte na židličku. Luxujte vzpřímení a žehlicí desku si nastavte tak, abyste u ní stáli rovně. Nemusíte vyhrát žehlicí maraton, klidně si práci rozdělte na několik dnů. U psacího stolu seďte rovně, s nohama rovnoběžně vedle sebe. Občas vstaňte a pořádně se protáhněte. Při chůzi se snažte držet zpříma a nákupy si rozdělte rovnoměrně do dvou tašek, do každé ruky jednu. Kromě toho dávejte přednost nízkým botám, šetří totiž klouby. Boty a punčochy si pokud možno nazouvejte a zouvejte vsedě, předejdete jednostrannému zatěžování.

Bolesti je třeba léčit včas a cíleně

Se správnými protiopatřeními a výživou můžete artrózu sice zpomalit, ale nemůžete se jí úplně zbavit. Po šedesátce už klouby nedají spát skoro každému druhému člověku. Naštěstí existuje pomoc z lékárny. Přípravky, které můžete užívat při lehkých obtížích, nebo na podporu klasické léčby, obsahují kombinaci omega-3 mastných kyselin a glukosaminů – důležitých složek chrupavky a kloubního mazu. V některých jsou i výtažky z australské mušle (slávka zelenoústá). Obecně platí, že by nikdo neměl váhat a při silných bolestech by měl co nejdříve požádat svého lékaře o vhodné léky. Ty mu pomůžou držet bolesti v šachu, takže se bude dobře pohybovat a díky tomu pak bude moci dávky léků postupně snížit až vysadit.

Přidejte vlastní komentář

Zde můžete přidat vlastní názor k dánému článku.

Novinky ze světa módy